Coup-de-Foudre is Goedel Vermandere en Jan Arickx. Voor de wet is het één of andere rechtsvorm. Voor ons is het een verhaal dat ooit begon met ontworteling, en dat in plotwendingen van tijdelijke evenwichten via onrust naar eenheid heeft geleid. Gaandeweg zijn we in de grond verstrengeld geraakt, ergens tussen leven en werk, tussen techniek en gevoel, tussen zaakvoerder en artiest, tussen atelier en klant, tussen weten en zoeken. Wie ons zoekt, kan ons vinden, ergens tussen deze contrasten.
Wat we maken is breekbaar, onvoorspelbaar, vereist een finesse die geen handleiding kan beschrijven. Er is geen gedetailleerd masterplan dat ons kan leiden. Er bestaat geen minutieus tijdskader waarmee we stapsgewijs naar ons doel kunnen reiken. Soms kan het hoofd pas na enige tijd bevatten wat de handen hebben gemaakt. Soms moet er tijd zijn voor het rijpen van een ambacht, zodat de handen kunnen maken wat de hersenen hebben bedacht of de vezels in het lijf hebben gevoeld.
Zoals elektriciteit volgt uit positieve en negatieve lading, zo groeit ons werk in het spanningsveld tussen onzekerheid en mysterie. Elke mens zoekt antwoorden over wat schoonheid, waarheid en liefde betekent in het eigen leven. Geluk ligt aan de grens van het mysterie, waar die antwoorden verscholen liggen onder een mantel van onzekerheid. Wanneer onverwachte schoonheid ontsluierd wordt, ontstaat een magie die verlichtend werkt. Een gevoel van bevrijding van angsten die overwonnen zijn. Fierheid dat een creatie ons handschrift draagt. Ontroering in het besef dat wat we gemaakt hebben licht en warmte omvat waarmee we anderen kunnen raken.
Onzekerheid. Mysterie. Magie. Het zijn de grondslagen van ons werk.
Our biggest light object ever. Teamwork makes the dream work.
Porselein is tegenstrijdig. In relatie tot zijn omgeving is het bijzonder sensitief, maar aan de binnenkant verbergt het een eigengereid karakter. Het is zo hard dat je het nauwelijks kan doorboren, en tegelijk is het uiterst breekbaar. Het is ondoordringbaar, maar ook broos. Het isoleert feilloos elektrische spanning, en het is vrijgevig in het doorlaten van licht. Het verenigt elegantie en verfijning met bescheidenheid en frivoliteit.
Porselein is onvoorspelbaar. Een wetenschapper kan de chemische weg die porselein aflegt in een oven voorspellen met formules en vergelijkingen, maar het samenspel van porselein met handen, ideeën en hoge temperaturen valt met geen wiskunde te bevatten.
Porselein heeft een geheugen. Oude weerbarstige vormen hebben steeds de neiging weer aan de oppervlakte te komen.
Het is de enige denkbare grondstof voor ons werk.
Virtuozen hebben vaardigheden die anderen versteld doen staan. Artiesten gebruiken hun virtuositeit op een gedoseerde, spaarzame, manier. Ze laten zich leiden door de bescheiden wetenschap dat hun werk ondergeschikt is aan een compositie die elk individueel werkstuk overstijgt.
Ruimtes zijn de grotere composities voor onze creaties. Het is de gemeenschappelijke grond waar we samen werken met onze klanten. Onderweg naar symbiose met een ruimte deinen onze creaties soms uit, dan weer krimpen ze in, nu eens trekken ze de aandacht naar zich toe, dan weer leiden ze de aandacht weg. Het ontwerpen is een pendeltocht tussen schaduw en licht, tussen warmte en verkoeling, tussen schoonheid en bruikbaarheid, tussen opflakkering en duurzaamheid, dat doorgaat tot het eindresultaat de magie van de ruimte kan vatten.